VSP

Willen wij in de binnenstad per 1 juli 2026 een Zero-emissiezone?
Willen wij in de binnenstad per 1 juli 2026 een Zero-emissiezone⁉️
Wat betekent starten op 1 juli 2026⁉️
Wat vindt u? Geef in de comments uw menig👇🏻
🇦🇹Wij zijn van mening dat;
De invoering van de zero-emissiezone (ZEZ) per 1 juli 2026 in de Dordtse binnenstad onrealistisch is👇🏻
- Het historisch centrum: Dordrecht’s smalle, middeleeuwse straten zijn ongeschikt voor grootschalige elektrische logistiek. De infrastructuur (laadpalen, overslaghubs) is ontoereikend, en aanpassingen riskeren schade aan cultureel erfgoed.
- Economische impact: Kleine ondernemers, zoals marktkooplui en lokale winkeliers, worden onevenredig hard geraakt door de hoge kosten van elektrische voertuigen (EV’s) en beperkte ontheffingen. Dit bedreigt de economische vitaliteit van het centrum.
- Onrealistische tijdslijn: De overgang naar emissievrije logistiek vereist meer tijd voor betaalbare EV-alternatieven, betere infrastructuur en gedragsverandering. Landelijke discussies over uitstel (bijv. tot 2030) tonen aan dat 2026 te ambitieus is.
- Milieuparadox: EV-batterijen bevatten PFAS, een schadelijke stof die het milieu belast. Dit ondermijnt de milieuwinst van de ZEZ.
- Alternatief: 2030: Uitstel tot 2030 geeft tijd voor technologische innovatie (PFAS-vrije batterijen, waterstof), meer laadinfrastructuur en betaalbare EV’s, terwijl de historische binnenstad behouden blijft.
Antwoorden op de politieke vragen
- Wat vindt de raad van het voorliggende voorstel en alle aspecten die daaraan verbonden zijn?
De VSP vindt dat het voorstel te milieu-ambitieus maar praktisch onuitvoerbaar is. De kosten voor ondernemers zijn te hoog, de laadinfrastructuur te beperkt en het historische centrum vraagt om maatwerk. Zonder ruimere subsidies en hubs dreigt economische schade. - Is de keuze voor de omvang van deze zero-emissiezone nog de juiste?
De VSP zegt, nee, de zone is te groot voor het compacte, historische centrum. Smalle straten en monumentale panden bemoeilijken emissievrije logistiek. Een kleinere zone of gefaseerde invoering zou realistischer zijn. - Vindt de commissie het voorstel voor de ontheffingen de juiste keuze?
De VSP zegt, nee, de ontheffingen zijn te tijdelijk en bureaucratisch. Ze bieden geen structurele oplossing voor kleine ondernemers, zoals marktkooplui, die afhankelijk zijn van dieselvoertuigen en geen betaalbare EV’s kunnen aanschaffen. - Vindt de commissie dat er een aparte regeling moet komen voor de ondernemers van de weekmarkt?
De VSP zegt, ja, essentieel. Weekmarktondernemers hebben specifieke logistieke behoeften (zware ladingen, flexibele tijden) en worden onevenredig geraakt. Een aparte regeling met langdurige ontheffingen of subsidie is noodzakelijk. De VSP komt met een amendement om voor de marktkooplieden uit te stellen/ontheffen tot 2035 en hopen uiteraard om brede steun vanuit de commissie om dit amendement mede in te dienen. - Hoe kunnen we de zone zo inrichten dat hij vriendelijk is voor Dordtse ondernemers?
Door overslaghubs aan de rand van de binnenstad uit te breiden, venstertijden te versoepelen, subsidies voor EV’s te verhogen en coöperatieve last-mile-oplossingen te stimuleren. Dit voorkomt dat lokale ondernemers worden weggeconcurreerd. - Moet de raad de zero-emissiezone invoeren?
De VSP zegt, niet nu. De ZEZ is te vroeg gezien de gebrekkige infrastructuur, hoge kosten en schade aan het historische centrum. Uitstel tot 2030 biedt ruimte voor betere voorbereiding en technologie. - Is de raad van mening dat subsidie op deze voertuigen wenselijk is, gezien ook de koppeling met de PFAS-toevoeging aan deze voertuigen?
Nee, subsidies voor PFAS-houdende EV’s zijn problematisch. PFAS in batterijen veroorzaakt nieuwe milieuschade, wat haaks staat op de ZEZ-doelen. Subsidieer alleen PFAS-vrije alternatieven. - Is het wenselijk om PFAS-houdende producten te subsidiëren?
Absoluut niet. PFAS is een blijvende milieubom; subsidiëren ervan is greenwashing. De focus moet liggen op innovatie in schone technologie, zoals waterstof of PFAS-vrije batterijen. - Zou commissie de ingangsdatum zero-emissiezone verder naar achter willen schuiven?
Ja, naar 2030. Dit geeft tijd voor betere laadinfrastructuur, betaalbare en PFAS-vrije EV’s, en behoud van het historische centrum, terwijl ondernemers geleidelijk kunnen omschakelen. En soms los je dingen al geleidelijk aan op door 3 á 4 jaar te wachten zullen veelal uitzonderingen niet meer nodig zijn. Dat bespaart in de tussentijd een hoop administratieve rompslomp en veel geld.
Foto’s Wim van der Pol
Dordrecht.net
VSP Dordrecht
0