
Woordvoering perspectiefnota 2026.
🇦🇹Allereerst dank voor de wijze waarop de Perspectiefnota deze keer is gepresenteerd. Een makkelijk leesbaar document waar je het natuurlijk in meer of mindere mate mee eens of oneens kunt zijn.
De perspectiefnota 2026 is door de VSP met bijzondere aandacht gelezen en bestudeerd, mede vanuit het oogpunt van de bezuinigen en de plannen rondom de bouw van het Maasterras
fase 1.
🇦🇹Het feit dat deze perspectiefnota 2026 uitwerking heeft op de periode na de gemeenteraad verkiezingen in 2026 maakt haar speciaal. Een nieuw college krijgt te maken met beslissingen, die nu door de raad worden aangenomen of worden afgewezen.
🏘Voor de VSP weegt om tot een besluit over de Perspectiefnota 2026 het plan Maasterras fase 1 zeker mee. Dit gelet op de voorgestelde vrijval van bijna 44 miljoen ter dekking van de risico’s bij de ontwikkeling van het Maasterras.
Als we het hebben over perspectief, dan is die er naar onze mening zeker niet voor bewoners van de Weeskinderendijk en de woonwagenbewoners.
🇦🇹Ook ziet de VSP geen perspectief voor woningzoekende Dordtenaren zoals ouderen, starters en minder kapitaalkrachtigen die zich geen woning kunnen permitteren van minimaal 4 ton.
🇦🇹De VSP blijft aangeven dat wij het uitgangspunt dat dure woningbouw, appartementen en penthouses, het mogelijk moeten maken om sociale woningbouw te kunnen realiseren niet delen. De VSP vindt dit een niet toekomst bestendig business model om tot betaalbare woningen te komen in Dordrecht.
Om de al jaren wachtende Dordtse ouderen, gezinnen en jeugd tegemoet te komen in Dordrecht moet het roer om in het bestaande bouwbeleid van dit college.
🇦🇹Er moet een nieuw woningbouw beleid komen, dat goedkope woningen mogelijk gaat maken voor onze belangrijkste doelgroep, namelijk de woningzoekende Dordtenaren. Dat beleid moet aansluiten bij wat landelijk wordt voorgeschreven. Dit vraagt om verandering en lef. De VSP sluit hierbij geen enkel taboe meer uit en neemt dit mee in haar verkiezingsprogramma 2026-2030.
🇦🇹Verder pleit de VSP ervoor om de investeringen in Stedin van de hand te doen. De dividenden vallen elk jaar weer tegen en gezien de enorme investeringen in de toekomst op energie gebied kan je nu al voorspellen, dat dividend uitkeringen verdwijnen of zwaar onderdruk blijven staan. Dit geïnvesteerde geld zou beter benut zijn voor het subsidiëren van woningzoekende Dordtenaren en op deze wijze a return of investment creëren door toename gemeentelijke belastingen, OZB ed.
Maar nu naar de ombuigingen en de besparingen.
🇦🇹De VSP heeft best wel zorgen over wat in de toekomst (vanaf 2030) op ons afkomt. Er staan ons veel investeringen te wachten waarvoor momenteel nog geen geld is gereserveerd. Daarnaast brengen deze investering ook onderhoudskosten met zich mee en daarin is ook nog niet voorzien. Natuurlijk duurt dat nog een aantal jaren, maar de tijd gaat snel.
Wanneer komt het college met een plan om de toekomstige investeringen te voorzien van een dekking?
Veel dichterbij zijn de jaren 2026 t/m 2029 uit de Perspectiefnota 2026 waarbij een behoorlijk aantal ombuigingen gerealiseerd moeten worden om tot een sluitende begroting te komen.
Echter uit zowel de perspectiefnota als uit de beantwoording van de technische vragen wordt duidelijk dat veel voorstellen in onderzoek zijn en/of nog overlegd moeten worden. Vaak is ook sprake van aannames die natuurlijk kunnen mee- en tegenvallen. Het risico van de inhoudelijke haalbaarheid speelt hier een rol maar ook of voldoende capaciteit en middelen aanwezig zijn om de plannen uit te werken en te implementeren. Dit is zeker geen irreëel beeld omdat bij iedere jaarrekening blijkt dat zaken niet gerealiseerd kunnen worden door tegenvallers.
🇦🇹Met in het achterhoofd (Maasterras) het gegeven dat het college een zeer optimistische kijk op zaken kan hebben heeft de VSP de volgende vraag:
Krijgen we als raad per 1 januari 2026 een eerste stand van zaken m.b.t. de haalbaarheid van de voorstellen?
🇦🇹De VSP gaat niet instemmen met de voorstellen en/of bezuinigingen voor wat betreft de scootmobielen en de Drechthopper. Het gaat hier om een doelgroepen die het al moeilijk genoeg hebben en naar de mening van de VSP als allerlaatste in de rij van besparingen zouden moeten staan. Voorkomen moet worden dat deze groep mogelijk nog meer getroffen gaat worden door gebrek aan mobiliteit. Eenzaamheid ligt op de loer met alle gevolgen van dien. Bovendien bestaat de kans dat sprake wordt van een stapeling van WMO-ombuigingen. Dit willen we de ouderen en mensen met een beperking toch niet aandoen! De VSP zal hiervoor een amendement indienen.
🇦🇹Ook het verleggen van het beheer van woningwagenkampen wekt bij de VSP vraagtekens op. 183.000 euro besparen op 150 woonwagens, waarvan er maar 45 worden verhuurd door de gemeente Dordrecht. Het gaat hier om een verlies van 183.000 euro! Een derde partij gaat geen verlies nemen op het beheer, dus wie gaat dat verlies betalen? Ra, Ra !
🇦🇹De VSP brengt ook een motie in samen met het CDA om Dordrecht een dementie vriendelijke gemeente te laten worden. Steeds meer mensen, zowel oud als jong, krijgen te maken met dementie wat grote impact heeft op het leven van de persoon die getroffen wordt deze ziekte alsmede de mantelzorger/partner. Voorzitter laten we actie ondernemen om deze mensen zo lang als mogelijk deel te laten nemen in de samenleving. En Dordrecht hiermee uit te roepen tot dementie vriendelijke stad.
🇦🇹Ook dient de VSP een motie in om het onderwijsmuseum voor Dordrecht te behouden. Een waardevol museum met een landelijke uitstraling mag niet verloren gaan!
Tot slot komt de VSP tot de conclusie dat het goedkeuren van deze perspectiefnota 2026 bijna automatisch tot goedkeuring Maasterras fase 1 leidt. Deze verwevenheid maakt de besluitvorming complex.
Maar ook zonder deze koppeling biedt deze perspectiefnota 2026 op vele onderwerpen niet het perspectief van de VSP.
🇦🇹Natuurlijk dienen wij de motie mede in waarbij de hertjes in het Merwesteijnpark behouden moeten worden.
🇦🇹De VSP zal haar besluitvorming in deze laten afhangen van de uitkomsten van de beraadslagingen.
Foto Wim van der Pol