
Onze inbreng over het Maasterras
🇦🇹Onze inbreng over het Maasterras
💭Voor ons ligt, na jaren van planvorming over het te bouwen Maasterras, fase 1 ter beoordeling en vaststelling voor aan de gemeenteraadsleden.
De ambities van het college(VVD, CDA, CU-SGP en GroenLinks) in 2021 waren torenhoog en op een zeer futuristische wijze uitgewerkt door het prestigieuze bureau Mecano. Het college kende geen enkele rem en opeens was de brug autoluw, het stamlijntje weg en het spooremplacement opeens verdwenen.
🤔Dit allemaal zonder overleg of afstemming met de partijen die daar echt over gaan. Nog steeds ongelofelijk en onbegrijpelijk hoe het college dit heeft kunnen bedenken. Wat een geld, tijd en weerstand heeft dit gekost.
Deze ongecontroleerde aanpak heeft de beoordeling van wat er echt nodig was voor Dordrecht alle jaren daarna in de weg gezeten, tot op de dag van vandaag.
🇦🇹Het Maasterras is onderdeel van de woningbouwplannen, die Dordrecht moet doen groeien naar 140.000 inwoners met bij voorkeur van buiten Dordrecht komende kopers en huurders, die hoog opgeleid en koopkrachtiger zijn dan de gemiddeld bestaande Dordtse inwoners.
Alles moest wijken om deze bouwplannen, ook op het Maasterras, te verwezenlijken. Er zijn dure wijken gebouwd en er zijn de afgelopen jaren veel goedkope woningen afgebroken in de sociale sector.
Ook bij de eerste plannen van het Maasterras was het aandeel sociale huur, midden huur en goedkope koopwoningen te verwaarlozen.
Dit terwijl er wachttijden van jaren zijn voor inwoners van Dordrecht. Dit zijn vaak jonge gezinnen en Dordtse jeugd die toe zijn aan eigen betaalbare woonplek.
🇦🇹Ook het opheffen van woningen aan de Weeskinderendijk en het woonwagenkamp waren al onderdelen van de initiële ambities van het Mecano plan.
Kortom, overdreven bouw ambities van een college, die de belangen van de bestaande Dordtse bewoners wel heel gemakkelijk terzijde schoof en naar het oordeel van de VSP en nog steeds terzijde schuift.
Als dit de manier is waarop je met je eigen inwoners wilt omgaan dan moet je je als gemeente achter de oren krabben.
🇦🇹En nu na 5 jaar debatteren en oppositie voeren ligt slechts fase 1 ter besluitvorming voor.
Er zijn in deze fase wel wat uitgangspunten verbeterd.
Er zijn wat meer sociale huurwoningen en midden huurwoningen voorzien in het plan, dan oorspronkelijk was voorgesteld. Maar nog altijd niet zoveel als de norm die het Rijk stelt, nl 30%.
Ook de prijzen van de zgn. goedkope koopwoningen van rond de 400.000 euro zijn naar de mening van de VSP voor woningzoekende Dordtenaren te hoog.
🇦🇹In de pers werd onlangs gesteld, dat de bewoners van de Weeskinderen dijk, nooit werkelijk een kans hebben gekregen om in dit plan hun woningen te kunnen behouden. De VSP is het daarmee eens. Nu met de bijvangst door het verhogen van het Maasterras naar 4 meter boven NAP er een nieuwe vluchtlocatie ontstaat bij hoog water, lijkt nu achteraf dat dit het belangrijkste bezwaar is om het alternatieve plan van de bewoners van de Weeskinderen dijk af te wijzen.
Op geen enkele wijze is constructief meegedacht om dit plan verder uit te werken. Nee, het is afgeschoten omdat bij het college de wil om aanpassingen te doen totaal ontbrak. Met het dichttimmeren van de juridische grondslag voor onteigening staat de weg open naar 18 miljoen opbrengst.
Is dit nu het dienen van het algemeen belang?? Het gaat kennelijk niet om woningen maar om geld!
🇦🇹Op geen enkele wijze is blijk gegeven van enig empathisch vermogen richting de bewoners. Zij hebben op uiterst correcte wijze aandacht gevraagd voor hun situatie en omstandigheden. Het handelen vanuit de gemeente heeft grote impact gehad op het welzijn van deze mensen. Waarom het dwangmiddel van onteigening willen handhaven? In goed overleg op gelijkwaardige basis is, indien noodzakelijk, sneller resultaat te boeken dan via dwang bij de rechter eindigen.
Bedenkelijk hoe dit college met deze bewoners en hun belangen is omgegaan in de afgelopen jaren.
🇦🇹Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor het woonwagenkamp. De afweging tussen de belangen van bestaande bewoners, versus de te hoge ambities van dit college zullen nog lang effect hebben op een negatieve kijk op de politiek in het algemeen en de lokale Dordtse politiek in het bijzonder!
Er wordt 17 miljoen euro minder uitgegeven als de huizen op de Weeskinderendijk en het woonwagenkamp worden opgeheven t.g.v. de bouw van het Maasterras. Een deel van deze besparing moet ook ten goede kunnen komen aan de getroffen Dordtenaren.
🇦🇹De VSP vindt dat zij recht hebben op volledige, ruimhartige schadeloosstelling maar zeker ook recht hebben op ontzorging daar waar dit nodig is.
Het is toch niet de bedoeling dat er een zwarte bladzijde wordt toegevoegd aan het hoofdstuk “onbetrouwbare overheid”.
Door de onzekere uitkomsten van acceptabele lucht, geluidskwaliteit in fase 1 kunnen de extra investeringen wel eens hoog gaan uitvallen.
Geluidswallen en aanpassing van de plannen rondom de luchtkwaliteit kunnen aanzienlijk zijn en maken de huidige financiële vooruitzichten uiterst onzeker.
De standpuntbepaling van de VSP inzake fase 1 zal afhangen van hoe het college zal omgaan met de ingediende moties of amendementen en of het college bereid is de landelijke uitgangspunten rond sociale – en midden huur te gaan volgen (tenminste 30% betaalbare woningen). Ook het verlagen van de prijzen van koopwoningen zou helpen Dordtse woningzoekenden tegemoet te komen. (Wellicht een subsidie voorzien?). Het niet tegemoetkomen aan de belangen van de bewoners van de Weeskinderendijk en de woonwagenbewoners blijft voor de VSP een heet hangijzer.
🇦🇹Wij dienen dan ook een amendement in waarin wij de 3 vakken die erbij komen willen wijzigen in 7 vakken bij een eventuele verplaatsing van het woonwagenkamp aan de Brand Buysstraat. Dit omdat er sinds 2003 niets meer is bijgebouwd voor de bewoners van het woonwagenkamp.
Kinderen van de bewoners huizen hebben gekocht rondom het woonwagenkamp. Ook zij willen eventueel graag mee verhuizen met hun familie.
Foto Wim van der Pol
