



















DORDRECHT – Op 25 januari 2021 heeft de VSP-fractie schriftelijke vragen gesteld aan het college naar aanleiding van de presentatie in de commissievergadering van 19 januari 2021.
Met buitengewone belangstelling heeft de VSP kennisgenomen van de presentatie van het conceptprogramma Dordwijkzone in de commissievergadering fysiek van 19 januari 2021.
de VSP heeft begrepen dat voor het opstellen van de Investeringsagenda 2030 er een maatschappelijke businesscase (mbc) voor het programma Dordwijkzone moet worden opgesteld waarvoor het concept ruimtelijk programma in de presentatie het vertrekpunt is.
Aan de gemeenteraad is nu gevraagd uitgangspunten en hoofdlijnen van het ruimtelijk programma aan te geven. Daarover heeft de VSP de volgende vragen en opmerkingen.
a) Het idee van een Stadspark zoals geschetst spreekt de VSP in het kader van de leefbaarheid en het klimaat in de stad aan maar we maken ons ernstig zorgen over de kosten. Desondanks vraagt de VSP aandacht voor een ruime kostenberekening om niet uiteindelijk bij de uitvoering van het project extra geld te moeten investeren teneinde ellende als met de Sportboulevard te voorkomen.
b) Het ontsluiten van 80% van het gebied dat nu nog besloten of afgesloten is, moet gepaard gaan met veiligheid voor eigendommen en mensen.
c) De VSP vindt betere verbindingen tussen Dordt west en oost uiterst belangrijk. Te veel vormt in de huidige situatie de N3 een barrière. De VSP mist daarbij in het plan gedegen oplossingen voor het inpassen van de N3 in het Stadspark. Voorop moet staan dat het Stadspark geen nieuwe barrière wordt en dat het park op verschillende, veilige manieren kan worden bereikt.
d) Op de vraag hoe het Stadspark een bestemming wordt waar men dagelijks komt, vraagt de VSP extra aandacht voor de sport als belangrijkste aantrekkingspunt, zowel qua faciliteiten voor de verenigingssport als voor de individuele sportbeoefening. Breedtesport moet naast natuur en water leidend zijn in het plan voor het Stadspark. De VSP ziet sportpark Krommedijk verbonden met het Leerpark en Gezondheidspark als belangrijk sportpunt binnen het Stadspark. Om daarvoor extra ruimte te creëren, ziet de VSP een verplaatsing van het stadion van FC Dordrecht naar een andere plek in Dordrecht als een kans de stad en BVO een multifunctioneel nieuw stadion te verschaffen.
e) De VSP vraagt verder aandacht voor de positie van sporthallen in het Stadspark in navolging van de Sporthallenvisie.
f) Deelgebied 1 is aangewezen als gebied voor avontuur en ontspanning, maar geldt met Sportpark Stadspolders tevens als gebied voor de sport. De VSP wil dit Sportpark zeker behouden en vraagt zich af waarom sport bij deelgebied 1 in de presentatie niet wordt genoemd.
g) De invulling van het Stadspark zoals weergegeven op pagina 20 van de presentatie vindt de VSP moeilijk te plaatsen zonder een verdere detaillering, die voor het innemen van een gedegen standpunt gewenst is.
h) De VSP vraagt zich af of naast fiets- en wandelverbindingen door het Stadspark ook een watersportverbinding van noord naar zuid mogelijk is, waar roeien, waterfietsen, e.d. het park extra aantrekkelijk maakt voor recreatie.
i) Het parkeren in en rond het Stadspark lijkt een belangrijke maar moeilijke opgave binnen het plan. De VSP geeft als richtlijn mee dat parkeren niet moet plaatsvinden in de woongebieden in de omgeving van het Stadspark, maar te kiezen voor bij voorkeur parkeervoorzieningen overdekt dan wel boven recreatieplaatsen. Ook de stalling van fietsen moet op een veilige manier voldoende
ruimte krijgen.
Margret Stolk